afix_christine-schering
Contact met
Christine
Afix
  • Comeniusstraat 2C
  • 1817 MS Alkmaar
  • Nederland
Contact
afix_christine-schering

Christine Schering

Senior SEA Marketeer

christine.schering@afix.nl

Ze is een SEA specialist met een olifantengeheugen en wordt daarom ook wel Het Orakel genoemd door haar collega’s.

Blog
Google Web Stories, wat is het en wat kan je ermee?
23 maart 2021
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Particle Particle Particle Particle
Blog

Google Web Stories, wat is het en wat kan je ermee?

23 maart 2021
Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar Marketingbureau Alkmaar

Geen Instagram-, YouTube- of LinkedIn-stories, maar Web Stories! Als het aan Google ligt, zien we deze nieuwe manier van content delen straks ook terug in de zoekmachine. De eerste nummer 1-posities voor deze verhaalvorm zijn al gespot. Maar moet je nu gelijk inhaken en Google Web Stories maken en plaatsen, of niet?

Wij delen de voordelen van deze nieuwe feature met je, hoe je een Web story maakt inclusief tips en hoe je ervoor zorgt dat je Google Story SEO-proof is. Lees snel verder!

Wat zijn Web Stories?

Google Web Stories kun je goed vergelijken met de stories die je misschien al kent van Instagram en Facebook. Stories kunnen gedeeld worden om content makkelijker te delen met mobiele bezoekers. Zijn Web Stories dan hetzelfde als Instagram en Facebook stories? Nee! Bij andere social mediakanalen verdwijnt de story na 24 uur, de Web Stories blijven zichtbaar in de zoekresultaten en dragen bij aan een goede vindbaarheid in Google.

De voordelen

  • Het is mobielvriendelijk. De stories hebben een verticaal formaat van 9:16.
  • Goed indexeerbaar voor een goede ranking in de zoekresultaten.
  • Misschien nog wel het belangrijkste: je content ziet er aantrekkelijk uit!

Hoe maak je een Web Story?

Je hoeft geen een designer te zijn om een Google Web Story te maken. Google helpt je op weg via de volgende tool:

Voorbeeld Google Web Stories

Tips voor een goede story:

  1. Maak gebruik van korte video content, van maximaal 15 seconden (formaat: 9:16).
  2. Wees kort en bondig met je teksten.
  3. Verhoog de leesbaarheid van je tekst door rekening te houden met de scanbaarheid.
  4. Vind een opmaak van de story die passend is bij jouw bedrijf. Gebruik dezelfde kleuren als in je huisstijl, werk met je logo etc.

Meer tips over hoe je de stories moet opbouwen om hoger te ranken in de zoekresultaten lees je hier.

 

Rank je nu automatisch op #1?

Nu je Web Story is gemaakt, betekent dit nog niet dat je gelijk op #1 rankt in Google. Hiervoor moet je nog de story SEO-proof maken. We delen 5 tips met je hoe je dit kunt doen:

  • Goed verhaal – Zorg voor een compleet verhaal. Anders markeert Google je story als een advertentie. Gebruik dus minimaal 5 stories die verschillende diensten of producten uitlichten.
  • Aantal slides – Gebruik minimaal 5, maar maximaal 30 slides. Het liefst tussen de 10 en 20. Maak een mooie verdeling in je slides voor de intro, de bodytekst en de grand finale van je verhaal.
  • Tekst – Houd een maximum van 40 tekens aan voor je titel en 200 tekens voor tekst.
  • Video – Een maximale duur van 15 sec met ondertiteling.
  • AMP-tester – Test je verhaal in de AMP-tester voor een final check.

Adverteren met Stories

Ook al is de feature nog maar net gelanceerd, Google zou Google niet zijn als je niet gelijk kunt adverteren met de Web Stories. Met Google Ads en Google DV360 kun je gesponsorde stories inzetten om je advertentie weer te geven wanneer je doelgroep in Web Stories aan het zoeken is. De Web Stories pagina bevindt zich momenteel nog in de bèta-fase, dus wees voorbereid als je dit uitprobeert.

Tot nu toe is het mogelijk om in deze bèta met een call-to-action button naar andere stories en landingspagina’s toe te linken.

Google Web Stories inzetten?

Nog niet beginnen met Web Stories vanwege de bèta versie? Geen excuus volgens ons. Komende zomer rolt de gehele versie uit. Als je nu begint met testen en de tool leert begrijpen, kun je de rest voor zijn.

Voor WordPress is er al een plugin beschikbaar. De plugin is gratis te downloaden. Werk je niet met WordPress dan is er natuurlijk nog een andere manier. Google Web Stories werkt met een AMP-technologie. Wat betekent dat er voor elk CMS (content management systeem) een manier is om aan de slag te gaan. Stuur of deel het volgende linkje met je webbouwer of naar ons, dan komt het zeker goed.

Wil je meer weten over Google Web Stories of over zoekmachine optimalisatie (SEO) en/of hoe dit past in jouw online marketingmix? Vergeet dan niet te denken aan Afix. Wij helpen je graag verder tijdens een online koffiedate.

Plan je afspraak